lørdag den 9. maj 2009

Søsken i Lige under overfladen 3






Jeg er så glad for at kunne fortælle, at min novelle Søsken er blevet antaget til Science Fiction Cirklens antologi Lige under overfladen 3.





Søsken fortæller historien om en pige, der brændende ønsker sig en Søsken. No matter what.

Det var dengang, hvor jeg gemte mig bag ishuset, at jeg kunne mærke, at jeg måtte have en Søsken. En, som altid var der, sammen med mig, som jeg kunne lege med og rede håret på og tage med ind på værelset og trøste når mor og far skændtes.
”Du bliver bare træt af en lillesøster”, sagde mor, og far nikkede hele tiden ”De larmer og sviner og skal ryddes op efter” fortsatte mor med træt stemme.

Jeg trak knæene op under mig i sofaen og forestillede mig, at der var en Søsken oppe på værelset, der ventede på mig lige nu, kun mig, og jeg ville elske min Søsken højest i hele verden. Højere end nogen af de andre fra klassen elskede deres, og jeg ville aldrig nogensinde sige noget grimt til hende eller svigte hende.

Søsken er en historie om svigt, ensomhed og længsel. Og om at træffe det rette valg.

Lige under overfladen og Under overfladen
I 2007 og 2008 var jeg også så heldig at få en novelle antaget til hhv. Lige under overfladen (novellen De røde undulater) og Under overfladen (novellen Kælderfødt). Så det er selvfølgelig en ære at få lov til også at være repræsenteret i Science Fiction Cirklens tredje antologi.

Jeg vil også benytte dette indlæg til at sige tillykke til Nicole Rødtnes fra min skrivegruppe i HUF, der har fået novellen Bjørnedyr antaget til antologien. Og til alle de andre, heldige og dygtige forfattere. Jeg glæder mig til at læse den samlede antologi.


Bemærk i øvrigt, at selvom novellen Søsken titelmæssigt ligger tæt op ad novellen Søster, som var én af vinderne i Valetas novellekonkurrence, er det to vidt forskellige noveller. Først og fremmest er den ene realisme og den anden science fiction. Men historierne er altså også helt forskellige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar