tirsdag den 19. januar 2010

Noveller i undervisningen

Elever i folkeskolen kan læse novellerne "Kan bamser holde op med at smile?" og "De røde undulater" på forlaget Systimes hjemmeside om tekstanalyse!

Da jeg gik i 8. klasse besluttede jeg mig for, at jeg ville være forfatter. Jeg ville blandt andet skrive sådan nogle tekster, som elever læser ovre i skolen, og så ville jeg skrive nogle rigtig spændende nogle. Som de andre elever gad at læse.

Det har jeg så prøvet at gøre!

Forlaget Systime har en hjemmeside, der hjælper elever med tekstanalyse. Der er en masse tekster, som eleverne kan læse, og rigtig mange gode råd og analysemodeller, gennemgang af genrer osv. Siden er rigtig god, hvis du fx går i 9. klasse og skal øve dig i at analysere!

På siden findes mine to novellerne: Kan bamser holde op med at smile? og De røde undulater.
Kan bamser holde op med at smile? er en gysernovelle, som handler om en teenagepige, der rydder op i sine bamser. Men det skulle hun aldrig have gjort...
Novellen vandt Fantastiks hurtigskrivningskonkurrence for et par år siden. Kan læses fra ca. 12 år.

De røde undulater er en science fiction historie om et modefænomen, der går amok. Pludselig skal alt være rødt. Også menneskerne.
Novellen blev første gang trykt i Lige under overfladen, der er udgivet af Science Fiction Cirklen. Kan læses fra ca. 13 år.

For de nysgerrige er det muligt at se en demo af dele af hjemmesiden her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar