tirsdag den 25. januar 2011

Skriveværksted i 9. klasse

Torsdag og fredag i sidste uge holdt jeg skriveværksted for to 9. klasser i Albertslund.

Fokus for skriveværkstedet var Noveller. Derfor startede værkstedet med en indkredsning af, hvad novellegenren er, og hvilke andre noveller eleverne havde læst. Herefter var det så elevernes tur til at skrive en novelle ud fra tre skriveopgaver og en kompositionsopgave, som jeg gav dem.

Eleverne deltog aktivt og kom med mange gode indput. Og så skrev de ellers derud ad.

Eleverne havde på forhånd læst henholdsvist en ungdomsbog og en science fiction novelle, som jeg havde skrevet, så de vidste lidt om, hvilken forfatter jeg var. Det er min erfaring, at det skaber øget interesse for skriveværkstederne, hvis eleverne har læst noget, jeg har skrevet først.

Indlægget bringes også på min blog om Fiktionsskrivning i folkeskolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar