fredag den 10. maj 2013

Smuglæs Søstre på De Syv Have 4

Omslag: Ejsing/Milton/Bertelsen
Her er et lille stykke af Søstre på De Syv Have 4 - Den Kolde Nøgle. Det er Sam, der fortæller. 


Vi lister hen til døren og kigger ud. Festen er stadig i gang. Sørøverne sidder i grupper på dækket og spiller terninger og råber og synger.
”Hvordan skal vi komme forbi dem?” Zako ser på alle sørøverne.
”De har travlt med at feste. Vi lister hen til Bakos kahyt.”
”Skal vi ikke bare flygte uden kortet og smykket?” spørger Zako.
”Nej! Vi har brug for begge dele. Og vi må finde en jolle at flygte i.”
Jeg håber virkelig, at der er en jolle om bord. Men det plejer der at være. Sommetider kan man jo ikke sejle skibet helt ind til land. Og så har man brug for en jolle.
Vi lister hen til Bakos kahyt. Folk har så travlt med at feste og spille og råbe, at de ikke ser os. Der er mørkt i kahytten. Et gys går igennem mig. Det føles, som om nogen ser på mig. Tænk, hvis Bako er her? Hvis han ikke er til festen?
Men jeg skubber tanken fra mig.
”Dér,” hvisker jeg og peger på den sorte kiste.
Vi løber hen til den, og jeg prøver at åbne den.
”Øv, den er låst,” siger jeg. Men jeg så jo også Bako låse den.
”Så må vi finde nøglen.” Zako roder rundt på det mørke skrivebord. Løfter nogle bøger.
”Er det denne her I leder efter?” spørger en stemme.
Jeg skriger. Kan ikke gøre for det. Zako taber den bog, han står med i hånden, så det giver et bump i gulvet. 


Skal du læse bogen? Og har du læst de andre bøger i serien? Nu er der jo ikke så længe til Søstre på De Syv Have 3 - Den Røde Slange udkommer. Det er jo d. 17. maj! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar