onsdag den 7. maj 2014

Ask Konge Taber brugt i FSA-prøven

FSA 2014 skriftlig dansk
Jeg opdagede ved et tilfælde at min ungdomsroman Ask Konge Taber er blevet brugt i folkeskolens afgangsprøve her i 2014. Det er så sjovt!
Jeg ELSKEDE de der opgaver, hvor man kunne skrive en novelle ud fra en tekstbid eller et billede, da jeg gik i 8.-10. klasse. Jeg fik faktisk også 13 både i 9. og 10. klasse :) Hvis jeg kan finde novellerne, kan det være, jeg kan lægge dem op på min blog en dag. Men jeg ved ikke helt, hvor de er.

Men fordi jeg selv elskede den slags opgaver, er det nærmest en ære at eleverne i år har kunnet skrive ud fra et uddrag af Ask Konge Taber. Så fedt!

Omslag: Stoltzedesign
Overskriften er "Skal jeg gå med ind?" (opgave 5) og uddraget er fra bogens begyndelse. Eleverne skal skrive en novelle om, hvad der er gået forud for handlingen. Jeg fik faktisk helt lyst til selv at løse opgaven. For hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg faktisk aldrig tænkt over, hvad der er gået forud? Altså Ask har lavet noget ballade og er en værre rod. Men hvilket ballade? Dét er der måske også en lille historie i ... men den får alle skoleleverne så lov at skrive.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar