mandag den 10. oktober 2016

Må jeg have lov at præsentere ... DINA!

Nu er der ikke længe til Et stykke af månen udkommer, og i den anledning vil jeg fortælle lidt om bogens hovedperson - Dina. 

Dina er 16 år og går i 1. g. Hun er en helt normal pige, der prøver at passe ind. Hendes bedste ven hedder Michael. Hun har også en anden ven, Philip, og en veninde, Amalie. Sådan set er hendes liv rimelig ok. Der er bare én ting, der sommetider går hende på, og det er, at hun er lidt anderledes end fx Amalie - fordi hun har albinisme. 
Okay, der er måske én ting mere, der går hende på: At Amalie altid taler om lækre Luke fra 3. g. Som Dina i hvert fald IKKE er vild med. Eller måske alligevel ...

Dina er en sød og kreativ pige. En god ven, romantisk type og glad for at skrive. Faktisk er det første gang (så vidt jeg husker), at jeg har haft en skrivende hovedperson. Dina er nemlig i gang med at skrive en roman! 

Dina hed faktisk Anastasia (og var 19 år) første gang jeg skrev på bogen. Senere omdøbte jeg hende til Diana, men det syntes jeg lød lidt gammeldags, og så blev det til Dina. Det hed min kærestes hund faktisk, og den var bare så sød og trofast. Jeg tror måske lidt det var på grund af den hund, at jeg fandt på, at Dina skulle hedde Dina:o)

I bogen kan man læse, at Dina har briller, men dem har hun ikke på på forsiden. Det kan måske virke lidt mærkeligt, men det skyldes, at forsiden viser en helt bestemt scene fra bogen, hvor hun tager brillerne af og kigger op i himlen.

Jeg bliver tit spurgt, om mine hovedpersoner minder om mig selv. Og til det kan jeg sige JA, Dina minder helt klart om mig selv. Ikke mindst fordi hun jo interesserer sig for at skrive.
Jeg henter altid noget af mig selv, når jeg skal beskrive en person. Jeg bruger det til at beskrive følelser - usikkerhed, forelskelse osv. Og det har jeg også gjort med Dina. Men jeg har jo fx ikke selv albinisme, så der måtte jeg ud og høre nogle mennesker ad, der vidste mere om albinisme!

2 kommentarer:

  1. Hej Camilla. Jeg mener, at jeg engang læste herinde, at du satte antal ord eller tegn på hvor lang en ungdomsroman normalt er, men nu kan jeg ikke finde det. Jeg er selv igang med en ungdomsroman, så det kunne være rart at vide, om jeg længdemæssigt er på rette vej :)
    Ps. tak for en god og lærerig blog, som jeg troligt følger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig:) Der er heldigvis ingen regler for, hvor lang en ungdomsroman skal være. Nogle er meget korte (kortromaner) og andre er tykke mursten. Mine ungdomsromaner er alle omkring 40.000 ord, men man kan sagtens skrive en ungdomsroman der er meget kortere og længere. Fx 25.000 ord (ligesom Veninder for altid) eller mere end 60.000 ord. God skrivelyst:)

      Slet